Tlenek magnezu – superminerał dla cukrzyków

admin

Wszyscy słyszeliśmy, że magnez pomaga przy skurczach mięśni i podczas długotrwałego stresu. Prawie nikt jednak nie wie, że jest to minerał szczególnie potrzebny cukrzykom. Niedobór magnezu u nich wzmaga objawy choroby, może nawet doprowadzić do uszkodzenia serca i naczyń krwionośnych.

Magnez jest w 60% magazynowany w kościach, jest wykorzystywany do tworzenia ponad 300 enzymów i bierze udział prawie we wszystkich procesach toczących się w organizmie. Jest niezbędny do budowy zdrowych zębów i kości oraz funkcjonowania mięśni. Jest ważny tam, gdzie zużywana jest energia, czyli we wszystkich procesach katalizujących.

Po czym poznać niedobór magnezu

Typowymi objawami niedoboru magnezu są zaburzenia snu, zawroty głowy, nerwowość, drżenie rąk, skurcze mięśni, zaburzenia rytmu serca, czy podatność na stres. Przyczyną niedoboru może być zwiększone wydalanie magnezu przez nerki, cukrzyca, choroby tarczycy, biegunka, alkoholizm, tabletki antykoncepcyjne, antybiotyki, cytostatyki czy nadmiar witaminy D. Podczas karmienia piersią również wzrasta zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Przy niedoborze magnezu możemy sięgnąć po suplementy, pamiętajmy jednak o tym, że tlenek magnezu wchłania się najgorzej, najlepiej zaś cytrynian magnezu.

Kiedy magnezu jest za dużo

U osób, które chorują na ostrą lub chroniczną niewydolność nerek, lub przyjmują inhibitory pompy protonowej, albo leki przeczyszczające może pojawić się hipermagnezemia, czyli nadmiar magnezu w organizmie. Hipermagnezemia objawia się fizycznym osłabieniem, zmęczeniem, niskim ciśnieniem krwi, osłabieniem perystaltyki jelit, a także nietrzymaniem moczu. Przy wystąpieniu objawów zawsze powinno się sprawdzić poziom wapnia, ponieważ niedobór wapnia może dać objawy nadmiaru magnezu. Elektrolity oprócz odpowiednich poziomów powinny być jeszcze w równowadze między sobą.

Gdzie znajdziemy tlenek magnezu

Magnez naturalnie występuje w ciemnym pieczywie, nasionach i otrębach, brązowym ryżu, kaszach, warzywach liściastych i strączkowych, mleku, kakao i wodzie mineralnej. Pytanie ile jeść tych produktów, aby mieć prawidłowy poziom magnezu w organizmie? Tak naprawdę wystarczy komponować zbilansowane posiłki o odpowiedniej kaloryczności, a z pewnością nie będziemy mieć niedoboru tego pierwiastka. Wszystko wydaje się proste, gdyby nie to, że czasem skutecznie pozbywamy się magnezu, pijąc litry kawy i herbaty, jedząc tony słodyczy. Magnez jest również wypłukiwany z organizmu przez alkohol, a także słodkie napoje, ponieważ mimo iż są to płyny, odwadniają nasz organizm.

Next Post

Jak się nie kleić po nawilżaniu skóry

Skóra, gdyby mogła mówić, nie raz po kąpieli upominałaby się o balsam. Jednak nie potrafi, a my musimy nauczyć się odczytywać jej potrzeby po tym, jak wygląda. Zwykle nakładamy balsamy po to, aby skóra ładnie […]